ЯК ФОРМУВАТИ АДЕКВАТНУ САМООЦІНКУ ДИТИНИ:
ЯК ФОРМУВАТИ АДЕКВАТНУ САМООЦІНКУ ДИТИНИ:
Самооцінка дітей напряму залежить від того, яке середовище їх оточує та як спілкуються з ними найближчі люди, адже їхній думці малеча довіряє, яка власне і формує дитяче уявлення про себе.
До Вашої уваги 6 дієвих стратегій поведінки, які допоможуть сформувати у дитини адекватну самооцінку.
1. Право вибору та право на самостійність. Дозволяйте дитині (як і не хотілось би допомогти їй) бути самостійним, виявляти свою ініціативу та здійснювати вибір. Хоче вам допомогти у прибиранні? Чудово! Не потрібно оберігати дитину від повсякденних справ, долучайте її до виконання певних обов’язків. Я впевнена, що вона отримає величезне задоволення від самостійно зробленої справи та похвали дорослого.
2. Обов’язково підтримуйте дитину у всіх її починаннях, у її ініціативі. Пам’ятайте, що важливий не результат (з першого тренування карате Джекі Чаном ніхто не став), а ініціатива дитини, її бажання та мотив.
3. Батьки як приклад. Дитина виходить у «великий світ» зі свого мікросоціуму, тобто сім’ї. І який приклад, який темп визначить сім’я – таким чином дитина намагатиметься діяти з навколишнім світом. Дитина постійно спостерігає за вами, беручи приклад із вас – не можна вимагати від дитини самоповаги до самого себе, якщо мама чи тато мають уявлення про себе як про невдаху, то і дитина може це перейняти.
4. Не перехвалюйте дитину. Хвалити дитину – це дуже гарна тактика. Але не варто дико плескати в долоні та кричати: «Ураааа!», коли вихованець з 10-го розу зробив щось самостійно. Краще похваліть там, де «тонко», тобто похваліть ініціативу та намагання дитини до того, що не виходить. До прикладу: не виходить навчитись їздити на велосипеді – варто похвалити за саме намагання, за те, що дитина все ж іде до велосипеда, не дивлячись на те, що звалилась із нього 55 разів. Але вона молодець, що намагається та бачить ціль!
5.Радійте життю та навколишньому світу разом. Спробуйте отримувати радість лише від того, що вас оточує.
6. Говоріть із дитиною: дізнавайтесь, що її турбує, а що подобається. Розділіть із дитиною не лише радості, а й печалі.
Формуємо адекватну самооцінку дитини
за допомогою практичних вправ.
Спеціальні вправи дозволяють знизити тривожність, рівень страху, невпевненість у дітей. Як дитині підвищити самооцінку за допомогою практики, розповідають психологи: вони використовують вправу «Скарбничка досягнень», яку легко виконати і вдома. Її суть - дати можливість самій дитині і батькам побачити досягнення і успіх. Часто в побутових ситуаціях дорослі не помічають хороших вчинків дітей, а лише вказують на недоліки і помилки. Як результат, у маленької людини формується комплекс неповноцінності, нав'язану думку про свою нездатність. Це легко виправити за допомогою даної методики. Батьки разом з дитиною роблять скриньку досягнень. Це може бути будь-яка відповідна коробка. Її необхідно красиво прикрасити, задекорувати разом з малюком. Наступний крок - дати малюкові вказівку: всі його успіхи за кожен день, нехай навіть найменші, записувати на листок паперу. Наприклад, прочитав книгу, вивчив вірш, намалював малюнок, погодував рибок, допоміг другові і т. і. Всі записані досягнення складаються в скриньку (коробку). Раз на місяць або в будь-який вільний час батьки разом з малюком повинні перевіряти і переглядати досягнення в коробці. Добре, якщо додатково буде формуватися стимул вдосконалити успіх. Така вправа дозволить дитині навчитися помічати і цінувати свої досягнення, радіти їм. Разом з цим зросте впевненість в собі і сформується думка про значущість.
Вправу можна вважати і діагностичною, і корекційною: вона працює на підвищення самооцінки дитини. Самооцінка дитини складається, в тому числі і з тих суджень оцінки, які малюк чує від дорослих.
Ці судження можуть бути як позитивні: «Молодець», «Розумниця», «Ти у мене добрий, розумний, акуратний …», так і негативні:»Нечупара», «Непосида», «Неслухняний, плаксій…»
Вправа «Сонечко» добре показує, наскільки в свідомості дитини закріпилися ті чи інші уявлення про себе.
Отже, перейдемо до суті вправи.
Для її виконання потрібний альбомний аркуш, фломастери або олівці.
Попросіть дитину намалювати сонечко з променями. Ніяких вимог до малюнка не ставте, дитина малює сонечко, де завгодно в межах листа і чим їй подобається.
Нехай дитина трохи розповість про сонечко.
– Сонечко – яке воно?
– Яскраве, жовте, червоне, добре, тепле, радісне …
– А тепер уяви, що сонечко – це ти. У сонечка твоє ім’я.
Нехай дитина напише, якщо вміє, своє ім’я на сонечку. Якщо писати вона ще не вміє, то ім’я напишіть ви самі. У сонечка обов’язково повинні бути промені. Якщо їх небагато, то домалюйте 7-9 промінчиків.
– Ти перерахував, яке сонечко чудове: тепле, світле, добре … Давай підпишемо кожен промінчик сонечка, називаючи якусь твою чудову якість. Який ти?
Дитина може не відразу відповісти. Допоможіть їй, сказавши, наприклад: «Я вважаю, що ти добрий. А ще який?»
Кожна названа вами або дитиною якість підписується уздовж промінчика. Завдання: постаратися, щоб кожен промінчик був названий. І дозвольте дитині трохи пофантазувати, похвалитися. Не заперечуйте, навіть, якщо вважаєте, що ця якість чи звичка у дитини не розвинена або взагалі відсутня. Так ви зможете почути, що дитина вважає своїми досягненнями. «Я мию посуд … Забираю іграшки …» Запишіть все, що почуєте. І не потрібно реплік: «Так, ти це робиш, коли тобі десять разів скажеш …» і т. п… У вправі «Сонечко» ми працюємо тільки на позитиві.
Таке сонечко можна намалювати на великому аркуші та прикріпити на стіну. А ще можна, навіть потрібно, попросити всіх, хто знає дитину підписати промінчики цього сонечка. Можна додавати промінчики кожного разу, коли ви помітите, що дитину за щось потрібно похвалити. Промінчики може додавати і сама дитина.
І ще один варіант виконання вправи «Сонечко». Він виконується тоді, коли вже намальоване сонечко для дитини. А тепер запропонуйте їй намалювати подібне сонечко для бабусі чи тата, для сестрички чи виховательки в дитячому садочку. Нехай це буде подарунком на день народження або просто приємний сюрприз.
Ми всі хочемо чути добрі слова, але цього потрібно вчити. Нехай ця нескладна вправа «Сонечко» допоможе Вам у створенні теплої та душевної атмосфери.
10 РЕЧЕЙ, ЯКІ РОБЛЯТЬ ДІТЕЙ ЩАСЛИВИМИ
Психологи розкрили секрет, як виховати дитину ще більш здоровою і життєрадісною.
Дитинство – це найбільш дивовижний, приголомшливий і неймовірний час в нашому житті. Час відкриттів, ігор, чудес і постійного захоплення світом, який дитина пізнає кожен день і кожну годину.
А ось для батьків цей період може стати часом турботи в прагненні забезпеченні здоров’я і щастя дитини.
Звичайно, в нашому житті трапляються обставини, які можуть затьмарити наші дитячі роки, але для тих, хто дійсно любить дітей, щастя і благополуччя власних малюків завжди стоїть понад усе.
У цій статті ми опишемо науковий підхід до щастя дітей. Пропонуємо вам 10 рекомендацій, доведених з наукової точки зору, які допоможуть зробити дитинство вашої дитини ще здоровішим і щасливішим. Отже,…
20:10 22.12.2022